Prezes UOKiK na Spotkaniu Ministerialnym OECD
  • W Paryżu odbyło się posiedzenie Komitetu Polityki Konsumenckiej Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju na szczeblu ministerialnym.
  • Delegaci z ponad 50 krajów dyskutowali o tym, jak chronić i wzmacniać pozycję konsumentów na rzecz bardziej zrównoważonej i cyfrowej przyszłości.
  • Prezes UOKiK Tomasz Chróstny reprezentował Polskę podczas tego wydarzenia, pełniąc funkcję jednego z wiceprzewodniczących.

Od 8 do 9 października 2024 r. ministrowie z państw OECD i zaproszonych krajów partnerskich, wraz z organizacjami międzynarodowymi, przedsiębiorstwami i konsumentami, spotkali się w siedzibie OECD w Paryżu na pierwszym posiedzeniu Komitetu Polityki Konsumenckiej OECD na szczeblu ministerialnym [OECD Consumer Policy Ministerial Meeting]. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny reprezentował Polskę podczas tego wydarzenia, pełniąc jednocześnie funkcję jednego z jego Wiceprzewodniczących.

Agenda spotkania

W ciągu dwóch dni spotkania, zorganizowanego pod hasłem „Konsumenci w centrum cyfrowej i zielonej transformacji” [”Consumers at the centre of the digital and green transitions”], jego uczestnicy zaangażowali się w dyskusje na temat tego, jak chronić i wzmacniać pozycję konsumentów na rzecz bardziej zrównoważonej i cyfrowej przyszłości. Ze względu na doświadczenia międzynarodowe oraz aktywne zaangażowanie Urzędu na scenie międzynarodowej, Prezes UOKiK został zaproszony do poprowadzenia sesji „Współpraca ponad granicami w celu ochrony i wzmocnienia pozycji konsumentów” [„Working together across borders to protect and empower consumers”]. Podczas sesji, delegaci ponad 30 krajów i innych instytucji dyskutowali o sposobach poprawy międzynarodowej współpracy w zakresie polityki i egzekwowania prawa w kwestiach konsumenckich oraz roli OECD w tym obszarze.

Transgraniczna polityka konsumencka

Złożone międzynarodowe łańcuchy dostaw, globalne rynki internetowe, transgraniczne technologie, takie jak sztuczna inteligencja, oraz zwiększone zainteresowanie konsumentów na całym świecie przeciwdziałaniem zmianom klimatu, podkreślają znaczenie skutecznej transgranicznej polityki konsumenckiej i współpracy w zakresie egzekwowania prawa. Dane OECD wskazują, że transakcje transgraniczne mogą powodować zwiększone ryzyko, takie jak częstsze oszustwa, narażenie na zakup niebezpiecznych produktów i trudności z uzyskaniem odszkodowania. Jednak pomimo poprawy globalnych i regionalnych wysiłków, nadal istnieją wyzwania, takie jak brak upoważnienia prawnego do angażowania się w inne jurysdykcje.

Współczesne wyzwania konsumenckie

Skuteczna współpraca wymaga również solidnych ram krajowych, które w niektórych przypadkach mogą wymagać poprawy. Dzisiejsze wyzwania konsumenckie powodują coraz częstsze krzyżowanie się z innymi obszarami polityki, co sugeruje korzyści płynące z multidyscyplinarnego podejścia.

- Ważne jest, abyśmy działali wspólnie na arenie międzynarodowej i szukali rozwiązań zarówno poprzez wymianę doświadczeń, jak i poszukiwanie sposobów współpracy w zakresie egzekwowania prawa - powiedział Tomasz Chróstny w przemówieniu otwierającym sesję.

Na zakończenie spotkania ministerialnego jego uczestnicy zobowiązali się do wzmocnienia polityki konsumenckiej poprzez oficjalne zatwierdzenie dokumentu OECD „Deklaracja w sprawie ochrony i wzmacniania pozycji konsumentów w cyfrowych i zielonych transformacjach”.

Rozmowy dwustronne

Spotkanie ministerialne było również okazją do rozmów dwustronnych. Prezes UOKiK spotkał się z Christiane Rohleder, Sekretarz Stanu w Federalnym Ministerstwie Środowiska, Ochrony Przyrody, Bezpieczeństwa Jądrowego i Ochrony Konsumentów (BMUV) w Niemczech, a także  przedstawicielami organizacji pozarządowych – Consumers International oraz środowisk biznesowych z BIAC (Business at OECD).

Plik do pobrania